„Przyjaciele Zippiego”
Program profilaktyczny „Przyjaciele Zippiego” w tym roku szkolnym prowadzony jest od września do końca marca w klasach IA, IB, IIA szkoły podstawowej.
Zajęcia prowadzi mgr Liliana Wojciechowska
Realizacja programu została dofinansowana ze środków budżetu Gminy Barcin.
HARMONOGRAM ZAJĘĆ PROGRAMU "PRZYJACIELE ZIPPIEGO" WRAZ Z TEMATYKĄ ZAJĘĆ.
BLOK TEMATYCZNY WRAZ Z TEMATYKĄ POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ
|
KLASA IA
Czwartek
11.50
|
KLASA IB
Poniedziałek
12.45
|
KLASA II A
Wtorek
11.50
|
Część I - Uczucia
Uczucie smutku-uczucie radości
|
WRZESIEŃ 2014
|
WRZESIEŃ 2014
|
WRZESIEŃ 2014
|
Uczucie złości i rozdrażnienia
|
WRZESIEŃ 2014
|
WRZESIEŃ 2014
|
WRZESIEŃ 2014
|
Uczucie zazdrości
|
WRZESIEŃ 2014
|
WRZESIEŃ 2014
|
WRZESIEŃ 2014
|
Uczucie zdenerwowania
|
WRZESIEŃ 2014
|
WRZESIEŃ 2014
|
WRZESIEŃ 2014
|
Część II - Komunikacja
Doskonalenie komunikacji
|
PAŹDZIERNIK 2014
|
PAŹDZIERNIK 2014
|
PAŹDZIERNIK 2014
|
Słuchanie
|
PAŹDZIERNIK 2014
|
PAŹDZIERNIK 2014
|
PAŹDZIERNIK 2014
|
Kto może nam pomóc
|
PAŹDZIERNIK 2014
|
PAŹDZIERNIK 2014
|
PAŹDZIERNIK 2014
|
Mówienie tego, co chce się powiedzieć
|
PAŹDZIERNIK 2014
|
PAŹDZIERNIK 2014
|
PAŹDZIERNIK 2014
|
Część III - Nawiązywanie i zrywanie więzi
Jak utrzymać przyjaźń
|
LISTOPAD 2014
|
LISTOPAD 2014
|
LISTOPAD 2014
|
Doznawanie samotności i odrzucenia
|
LISTOPAD 2014
|
LISTOPAD 2014
|
LISTOPAD 2014
|
Jak rozwiązywać konflikty z przyjacielem
|
LISTOPAD 2014
|
LISTOPAD 2014
|
LISTOPAD 2014
|
Jak nawiązywać przyjaźnie
|
LISTOPAD 2014
|
LISTOPAD 2014
|
LISTOPAD 2014
|
Część IV - Rozwiązywanie konfliktów
Jak rozpoznać dobre rozwiązania
|
GRUDZIEŃ 2014
|
GRUDZIEŃ 2014
|
GRUDZIEŃ 2014
|
Krzywdzenie
|
GRUDZIEŃ 2014
|
GRUDZIEŃ 2014
|
GRUDZIEŃ 2014
|
Rozwiązywanie problemów
|
GRUDZIEŃ 2014
|
GRUDZIEŃ 2014
|
GRUDZIEŃ 2014
|
Pomaganie innym w rozwiązywaniu konfliktów
|
STYCZEŃ 2015
|
STYCZEŃ 2015
|
STYCZEŃ 2015
|
Część V -Przeżywanie zmiany i straty
Zmiany i strata są elementami życia
|
STYCZEŃ 2015
|
STYCZEŃ 2015
|
STYCZEŃ 2015
|
Radzenie sobie po śmierci kogoś bliskiego
|
LUTY 2015
|
LUTY 2015
|
LUTY 2015
|
Wizyta na cmentarzu
|
LUTY 2015
|
LUTY 2015
|
LUTY 2015
|
Nauka płynąca z sytuacji i zmiany
|
LUTY 2015
|
LUTY 2015
|
LUTY 2015
|
Część VI - Dajemy sobie radę
Różne sposoby radzenia sobie
|
LUTY 2015
|
LUTY 2015
|
LUTY 2015
|
Jak pomagać innym
|
MARZEC 2015
|
MARZEC 2015
|
MARZEC 2015
|
Przyzwyczajenie się do nowych sytuacji
|
MARZEC 2015
|
MARZEC 2015
|
MARZEC 2015
|
Wspólne świętowanie
|
MARZEC 2015
|
MARZEC 2015
|
MARZEC 2015
|
Międzynarodowy program Partnership for Children, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u dzieci. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.
Podstawowe założenie, jaki przyświeca programowi Przyjaciele Zippiego jest bardzo proste - jeśli małe dzieci będą mogły się nauczyć, jak radzić sobie z trudnościami, to w okresie dorastania i dorosłości, powinny lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami. Program został stworzony specjalnie dla dzieci 6-9 letnich o różnym poziomie umiejętności. Uczy dzieci jak radzić sobie z codziennymi problemami, jak określać uczucia, jak o nich rozmawiać oraz jak najlepiej dobierać sposoby radzenia sobie. Program zachęca również dzieci do pomagania innym ludziom w ich problemach.
Jedną z ważnych cech programu jest to, że był tworzony jako program uniwersalny, w rzeciwieństwie do innych programów, które koncentrują się na pomocy dzieciom doświadczającym konkretnych problemów lub trudności. Ten program może pomóc wszystkim dzieciom. Zamiast zajmować się problemami osobistymi, promuje zdrowie emocjonalne.
Program Przyjaciele Zippiego nie mówi dzieciom, co robić, ani nie mówi: "To rozwiązanie jest dobre a tamto złe". Natomiast zachęca dzieci do analizowania i zastanawiania się nad sobą.
Program nie koncentruje się wyłącznie na pomaganiu dzieciom jak radzić sobie z ich problemami, ale pokazuje, jak ważne jest rozmawianie z innymi, kiedy odczuwamy smutek lub złość, jak również jak ważne jest słuchanie innych, kiedy odczuwają smutek lub złość. Program afirmuje dziecięce zdolności zarówno w zakresie udzielania pomocy, jak i korzystania z udzielanego wsparcia.
Program składa się z sześciu części:
1. Uczucia
Dzieci omawiają uczucia - smutku, szczęścia, złości, zazdrości i zdenerwowania. Ćwiczą mówienie tego, jak czują się w różnych sytuacjach i poznają sposoby poprawiania własnego samopoczucia.
2. Komunikacja
W ramach tej części dzieci uczą się skutecznej komunikacji. Program uczy dzieci wysłuchiwać innych. Uczy ich jak prosić o pomoc i mówić to, co chce się powiedzieć, nawet w niesprzyjających okolicznościach. Często nawet „ciche” dzieci otwierają się w czasie spotkań i uczą się wyrażać siebie swobodniej.
3. Nawiązywanie i zrywanie więzi
Dzieci uczą się o przyjaźni - jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie, jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem. Ćwiczą jak mówić przepraszam i jak godzić się z przyjacielem po sprzeczce.
4. Rozwiązywanie konfliktów
Ta część dotyczy tego, jak rozwiązywać konflikty, a według nauczycieli szybko sprawia, że dzieci łatwiej akceptują swoje odmienności. Ta część w szczególności, dotyczy problemu prześladowania i tego, co dzieci mogą zrobić, jeśli ktoś prześladuje je lub kogoś innego.
5. Przeżywanie zmiany i straty
Ta część stanowi refleksję nad radzeniem sobie ze zmianami, zarówno wielkimi jak i małymi. Największą zmianą ze wszystkich możliwych, jest czyjaś śmierć. Mimo, że dorośli często uważają, że śmierć jest bardzo trudnym tematem do rozmowy, to jednak małe dzieci bardzo rzadko tak uważają. Chętnie wykorzystują okazję do otwartego mówienia na temat, który stał się tabu dla wielu dorosłych. Jedno spotkanie poświęcone jest odwiedzeniu miejsca pamięci lub cmentarza i może wyda się to zaskakujące, ale jest ono często określane jako najowocniejsze spotkanie z całego programu.
6. Dajemy sobie radę
Ostatnia część stanowi podsumowanie wszystkiego, czego dzieci nauczyły się: znajdowania różnych sposobów radzenia sobie, pomagania innym oraz adaptowania się do nowych sytuacji. Końcowe spotkanie jest swego rodzaju świętowaniem, połączonym z wręczaniem koron i dyplomów.
Każda część zawiera odrębne opowiadanie. Opowiadania prezentują bohaterów w okolicznościach dobrze znanych małym dzieciom takich jak: przyjaźnienie się, zdobywanie i tracenie przyjaciół, prześladowanie, radzenie sobie ze zmianą i stratą. Każde opowiadanie jest zilustrowane przy pomocy zestawu barwnych obrazków i uzupełnione zadaniami takimi jak rysowanie, dramy, zabawy integracyjne.
Program uczy dzieci:
-
Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać
-
Jak mówić to, co chce się powiedzieć
-
Jak słuchać uważnie
-
Jak prosić o pomoc
-
Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie
-
Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem
-
Jak mówić przepraszam
-
Jak radzić sobie z prześladowaniem
-
Jak rozwiązywać konflikty
-
Jak radzić sobie ze zmianą i stratą, miedzy innymi ze śmiercią
-
Jak adaptować się do nowych sytuacji
-
Jak pomagać innym
Program "Przyjaciel Zippiego" realizowany jest w naszej szkole.Składa się z 24 spotkań, które odbywają się raz w tygodniu. Prowadzi je pedagog- socjoterapeuta mgr Liliana Wojciechowska, która wcześniej wzięła udział w specjalnym przeszkoleniu.
BLOKI TEMATYCZNE:
I. UCZUCIA
Spotkanie 1: Uczucie smutku – uczucie szczęścia.
Spotkanie 2 : Uczucie złości i rozdrażnienia.
Spotkanie 3: Uczucie zazdrości.
Spotkanie 4: Uczucie zdenerwowania.
II. KOMUNIKACJA
Spotkanie 1: Doskonalenie komunikacji.
Spotkanie 2 : Słuchanie.
Spotkanie 3: Kto może nam pomóc.
Spotkanie 4: Mówienie tego, co chce się powiedzieć.
III. NAWIĄZYWANIE I ZRYWANIE WIĘZI
Spotkanie 1: Jak utrzymać przyjaźń.
Spotkanie 2 : Doznawanie samotności i odrzucenia.
Spotkanie 3: Jak rozwiązywać konflikty z przyjacielem.
Spotkanie 4: Jak nawiązywać przyjaźnie.
IV. ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW
Spotkanie 1: Jak rozpoznać dobre rozwiązania.
Spotkanie 2 : Prześladowanie.
Spotkanie 3: Rozwiązywanie problemów.
Spotkanie 4: Pomaganie innym w rozwiązywaniu konfliktów.
V. PRZEŻYWANIE ZMIANY I STRATY
Spotkanie 1: Zmiany i strata są elementami życia.
Spotkanie 2 : Radzenie sobie po śmierci kogoś bliskiego.
Spotkanie 3: Wizyta na cmentarzu.
Spotkanie 4: Nauka płynąca z sytuacji zmiany i straty.
VI. DAJEMY SOBIE RADĘ
Spotkanie 1: Różne sposoby radzenia sobie.
Spotkanie 2 : Jak pomagać innym.
Spotkanie 3: Adaptowanie się do nowych sytuacji.
Spotkanie 4: Wspólne świętowanie.